مجله آوا, مقالات

استاد میکس ومسترینگ خودتان باشید

استاد میکس ومسترینگ خودتان باشید

استاد میکس ومسترینگ خودتان باشید

 

“چرا ضبط های من مثل آهنگ هایی که در رادیو می شنوم صدا نمی شوند؟” در شیرین آب ، این سوال را می شنویم. پاسخ ساده است: زیرا مسیرهای تجاری تسلط یافته است. مسترینگ فرآیند نهایی است که موسیقی شما قبل از پخش تحت آن قرار می گیرد. ترانه خوبی می گیرد ، با تولید عالی و ترکیبی عالی ، و آن را به بالاترین سطح خود می رساند.

 

مهندسان مسترینگ غالباً به عنوان کیمیاگرهای صوتی به تصویر کشیده شده اند – جادوگران شنوایی با توانایی های عرفانی ، شنوایی شبیه سگ ، و قفسه های پر از دنده های باطنی. اما اگر به پشت پرده نگاه کنید ، خواهید دید که در حقیقت هیچ جادو وجود ندارد – فقط یک مهندس با تجربه با ابزارهایی که احتمالاً با آنها آشنا هستید (منهای چند استثناء باطنی). تسلط به همان اندازه که به نظر می رسد پیچیده نیست. این صرفاً تمرین و دانش را می طلبد. به نقل از آرتور سی کلارک ، “دانش عادلانه جادویی است که ما هنوز آن را نمی فهمیم.”

آیا باید به موسیقی خود تسلط داشته باشید؟

بنابراین می توانید موسیقی خود را تسلط دهید؟ و باید ؟ در اینجا حقیقت سرد ، سخت – اینجاست که اگر گوش کافی آموزش دیده ، فضای صوتی دقیق و منظم و نظارتی در سطح جهانی نداشته باشید ، دیگر نمی توانید کار یک مهندس مسترینگ با تجربه را تکرار کنید – حتی اگر تعداد زیادی هم داشته باشید پلاگین های خنک کننده و دنده آنالوگ قفسه بالا. فراتر از این ، داشتن یک مجموعه گوش دیگر برای ارزیابی ترکیب شما بی ارزش است ، زیرا بیایید با آن روبرو شویم – پس از ضبط و مخلوط کردن یک پروژه ، به آن احساسی می شوید. به یاد می آورید که هر کار سخت درآمد ، هر ویرایش پر دردسر و هر ترفند مخلوط مبتکرانه ای که لازم بود. تا آنجا که نگران هستید ، کار شما انجام می شود ، و اگر این کار را نکنیداینگونه احساس کنید ، احتمالاً باید مجدداً از ترکیب خود استفاده کنید. این زمانی است که یک استاد کارشناسی ارشد فصلی به یک دارایی ارزشمند تبدیل می شود – کسی که مخلوط شما را “تمام کند” کند ، با گوش تازه به آن گوش فرا دهید و حتی بهتر شود.

مسترینگ – رویکرد DIY

خوب، اجازه دهید روشن باشد – ما به شما گفتن نیست به استاد موسیقی خود را. مهندسان کلاس جهانی مسترینگ ارزان نیستند و هیچ مشکلی در ایجاد مجموعه جدیدی از مهارت ها وجود ندارد. از این گذشته ، حتی باب لودویگ مجبور بود از جایی شروع کند! بنابراین از کجا شروع می کنید؟ اول از همه ، به خودتان استراحت دهید – تا حد امکان استراحت کنید. نکته این است که سعی کنید وقتی نوبت به پروژه شما می رسد کمی عینیت و چشم انداز را بازیابی کنید. وقتی آماده شروع شد ، DAW خود را باز کرده و آهنگ خود را به عنوان یک فایل WAV استریو ، 24 بیتی ، با همان نمونه نمونه از مخلوط خود ، بدون اینکه خراب کنید ، صادر کنید. سپس پرونده را به عنوان یک جلسه جداگانه به DAW خود وارد کنید یا به یک استاد اختصاصی DAW مانند Steinberg WaveLab یا Magix Sound Forge وارد کنید .

چند نکته مفید – شماره 1: اگر در حال مخلوط کردن محدود کننده های تسلط بر روی 2 اتوبوس خود هستید ، قبل از صادر کردن ترکیب نهایی ، آنها را حذف کنید. شماره 2: مطمئن باشید که شروع و پایان مخلوط کردن شما باعث می شود تا زمان قطع حملات اولیه و یا Reverb و تاخیر دادن دمها به اندازه کافی وقت صرف نشود.

 

آیا نمی توانم فقط یک دسته از افزونه ها را در My Mix Bus پرتاب کنم؟

بسیاری از مهندسان دوست دارند ضمن مخلوط کردن ، پلاگین های مسترینگ را روی 2 اتوبوس خود قرار دهند. هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد ، اما این مسترینگ نیست . مسترینگ فرایندی جداگانه است که به مجموعه مهارتهای مختلفی از اختلاط نیاز دارد. هنگامی که از پردازش 2 اتوبوس در حین مخلوط کردن استفاده می کنید ، این یک فرآیند جداگانه نیست. بلکه این فقط یک روش متد مخلوط شماست. باز هم ، هیچ مشکلی در انجام این کار وجود ندارد. اگر نتوانید بین اختلاط و مسترینگ فاصله بگیرید ، می تواند یک روش ترجیح کار باشد. فراتر از آن ، در صورتی که قصد ندارید برای حرفه خود تسلط حرفه ای داشته باشید ، دستیابی به احساس “پایان یافته” ای که در بالا بحث کردیم ضروری است. کریگ آندرتون در زمینه تسلط خود در مقاله DAW ، این مفهوم را به تفصیل مورد بحث قرار می دهد ، و برای هر رویکرد ، جوانب مثبت و منفی را ارائه می دهد.

ابزار در آرسنال مهندس مسترینگ

ابزارهای تسلط زیادی در دسترس است: راه حلهای نرم افزاری همه در یک مانند iZotope Ozone و IK Multimedia T-RackS ، بسته های افزونه ای مانند مجموعه Waves Grand Masters و FabFilter’s Mastering Bundle و ارائه محصولات سخت افزاری رده بالا مانند Manley’s Variable کمپرسور Mu و Massive Passive EQ و Mastering Equalizer و Mastering Limiter Bettermaker .

حداقل ، شما به EQ فاز خطی ، کمپرسور ، محدود کننده آجری و اندازه گیری کافی نیاز دارید – اینها ضروری هستند. به صورت اختیاری ، یک کاراکتر EQ ، گسترش دهنده استریو و افزونه اشباع نوار ابزارهای مفیدی هستند که به یک آهنگ اضافه می کنند فراتر از آن ، آزمایش کنید – اگر dbx 560A شما به صدایی که هدف شماست برسد ، استفاده کنید!

هنگام تسلط ، فرار از منزل بسیار آسان است. بعلاوه ، ما مهندسان عاشق اسباب بازی های خود هستیم! اما قبل از اینکه یک کمپرسور چند باند را روی مخلوط خود بکشید و شروع به دیوانه کردن کنید ، به هدف خود توجه کنید. وظیفه شما این است که به طرز ظریف ترکیب خود را تقویت کنید ، نه آن را به طور کامل تغییر دهید. اگر ترکیب شما کاملاً دگرگون شده است ، ممکن است بخواهید تشخیص دهید که در هنگام ردیابی یا مخلوط شدن چه اشتباهی رخ داده است و قبل از ادامه کار آن را برطرف کنید.

مخلوط کردن شما با هم

فشرده سازی پایه اصلی تسلط است. برخلاف کمپرسورهای ردیابی و اختلاط ، از کمپرسورهای مسترینگ برای رفع خطاهای پویا استفاده نمی شود. اگر ترکیب شما دارای مسائل پویا است ، آنها را در ترکیب مخلوط کنید. سعی نکنید آنها را در تسلط برطرف کنید. فشرده سازی در مرحله مسترینگ برای اثر استفاده می شود. این کمک می کند تا سازهای مختلف آهنگ شما احساس کنند که در همان فضای صوتی نشسته اند ، در حالی که پانچ و حرکت را اضافه می کنند. اما هشدار داده شود – از این اثر کم و زیاد استفاده کنید! در غیر این صورت ، ترکیب شما تمام پویایی های خود را از دست می دهد ، و آن را بی جان می کند. از فشرده سازی کافی برای بوسه بلندترین قله ها استفاده کنید ، در حالی که فقط یک اشاره رنگی به شما نشان می دهد (3DB کاهش سود نقطه شروع خوبی است ، با نسبت 2: 1 ، زمان حمله کند و انتشار متوسط).

یک درخشش صیقلی به مخلوط خود بدهید

EQ فاز خطی برای اضافه کردن یک لاستیک نهایی به ترکیب شما بسیار عالی است. چرا از EQ فاز خطی استفاده می کنید؟ آیا هیچ EQ کار را انجام نمی دهید؟ پاسخ ساده است: EQ های فاز خطی شکل صدا شفاف را ارائه می دهند ، در حالی که همتایان غیر خطی آنها رنگ را به ترکیب شما اضافه می کنند و به طور بالقوه تعادل تنشی آن را بر هم می زنند. هنگام استفاده از EQ هنگام کارشناسی ارشد ، باید به آرامی خم شوید. در صورت عدم دقت می توانید صدمات زیادی وارد کنید. شما در حال هدف پیشرفت ظریف هستید ، نه یک ظاهر کامل تونال. چند dB قفسه بندی بالا برای هوا ، تقویت ملایم 4 کیلو هرتز برای حضور ، و یا یک برش جزئی ، گسترده در 2kHz-8kHz برای شیرینی ، ممکن است تمام ترکیبات شما برای ایجاد آن باشد. به یاد داشته باشید ، شما ترکیبی از نامتوازن را برطرف نکرده اید – در حال ترکیبی از ترکیبی با صدای عالی هستید که درخشش مطابق با رادیو است.

راهنمای خرید میکسر صدا و پاور میکسر – پارت 2

 

حجم را پمپ کنید استاد میکس ومسترینگ خودتان باشید

یکی از کارکردهای غالباً مورد بحث ، تسلط بیشتر شماست. این کار از طریق محدود کننده آجری در جلو انجام می شود. به عبارت ساده تر ، یک محدود کننده برای سطح شما سقف تعیین می کند. این سیگنال را از بالا رفتن حد مجاز عبور نمی کند ، که می تواند باعث قطع شدن دیجیتال شود. تنظیم سقف خروجی شما در حدود -0.3dBFS (دسیبل کامل مقیاس) محافظت بیشتری در برابر قطع می کند – در صورت صادر کردن به MP3 یا بارگذاری در یک سرویس جریان ، ضروری است. فراتر از آن ، در برابر اصرار برای لرزاندن سود ورودی مقاومت کنید. با انجام این کار ممکن است مخلوط شما بلندتر شود ، اما مطمئناً بهتر به نظر نمی رسد. برای افزایش حجم شفاف شلیک کنید. ترکیبی با سطح بلندی صدا در محله -14 LUFS (Loudness Units Full Scale) تقریباً برابر با نسخه پیش محدود کننده ، فقط بلندتر است. بنابراین از آن به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. مقاله ما را بررسی کنیدLUFS چیست و چرا باید مراقبت کنم؟ برای اطلاعات بیشتر.

اضافی Vibe را به مخلوط خود اضافه کنید

اگر هنوز هم می خواهید یک چیز فوق العاده خاص را به ترکیب خود بدهید ، یک EQ کاراکتر ، وایدر استریو و افزونه اشباع نوار گزینه های بسیار خوبی هستند. EQ های سبک Pultec برای تقویت ترکیب شما با ویبره فوق العاده عالی هستند – منحنی های موسیقی این پردازنده ها تقریباً در مورد همه چیز استثنایی به نظر می رسند. گسترش دهنده های استریو برای افتتاح مخلوط بسیار عالی هستند ، اما مراقب باشید – اگر به بالای صفحه بروید ، تصویربرداری از ترکیب شما از هم گسیخته می شود. افزونه های اشباع نوار مخلوط خود را با طعم کلاسیک آنالوگ تزریق می کنند – اما کمی طول می کشد. بین اشباع دلپذیر و تحریف همه جانبه یک خط خوب وجود دارد!

ترتیب اثرات در زنجیر شما استاد میکس ومسترینگ خودتان باشید

تنها قانون در تسلط این است که هیچ قاعده ای وجود ندارد. آنچه را که باعث می شود ترکیب شما به بهترین شکل ممکن انجام شود ، انجام دهید. با این وجود یک احتیاط وجود دارد: محدود کننده آجری همیشه ماندگار است. در غیر این صورت ، قله های ولگرد ممکن است از حد خروجی شما تجاوز کرده و قطع دیجیتالی ایجاد کنند. این گفته ، آزمایش و لذت ببرید – آزمایش یک روش عالی برای یادگیری و کسب تجربه است!

فراموش نشود!

وقتی از استاد خود راضی هستید ، زمان آن است که محصول نهایی را صادر کنید. قالبهای بی پایان فرمهای تحویل وجود دارد ، بنابراین مسافت پیموده شده شما ممکن است متفاوت باشد. اگر بخواهید به یک پرونده 16 بیتی بپردازید ، فقط یادآوری کنید که اضافه کردن خسارت را اضافه کنید. مقاله آیا می توانید تأثیرات از بین رفتن را بشنوید؟ یک کار عالی برای توضیح چگونگی عملکرد dithering و اینکه چرا و چه زمانی باید از آن استفاده کنید ، انجام می دهد.

استاد میکس ومسترینگ خودتان باشید/استاد میکس ومسترینگ خودتان باشید/استاد میکس ومسترینگ خودتان باشید/استاد میکس ومسترینگ خودتان باشید/استاد میکس ومسترینگ خودتان باشیداستاد میکس ومسترینگ خودتان باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *